elzas-en-meer.reismee.nl

Besancon - Vogezen

• 30-05-2022

• Vandaag naar de citadel van Besançon gereden. Fietstocht was erg mooi, over een voormalige spoorbaan, dus weinig hoogte verschillen. Besançon is niet echt een stad met een leuk centrum, paar terrasjes en wat winkels, sommige gebouwen oud, andere opgeknapt en een paar nieuwe.
  • De citadel ligt boven de stad en is best wel een ritje met de fiets. De laatste meter gaan bijna stijl omhoog.
  • In het voorste gedeelte van de citadel is er een klein gedeelte waar de fietsen binnen gezet mogen worden en dat geheel gratis. Probleem kan wel eens zijn dat de accu’s te warm worden van de zon en het dan even niet meer doen, nu geen probleem mee gehad.
  • Hett is nog een kwartiertje naar boven lopen alvorens je de citadel bereikt daar waar de entree betaald dient te worden. Normaal is dat € 12.00 maar daar het “grote museum” gerestaureerd wordt en niemand erin mag, kostte de ticket maar € 11.00, mooi meegenomen.
  • De citadel maakt inmiddels onderdeel uit van het wereld erfgoed, is de mooist overgebleven citadel en volgens ons: geen ruk aan. Zonde van de entree.
  • We wilden gaan lunchen en de dame bij de brasserie, zei dat ze er zo zou aankomen. Na 10 minuten, kwam een man ons vertellen dat het na 14.00 uur was en dat er dan niet meer geserveerd werd.
  • Het was uur, hebben wij weer.
  • En stukje verder naar boven was er nog een soort van een ‘’broodjes’ zaak waar we iets konden bestellen. Er stond een groot bord met daarop alle soorten die er verkocht werden, met daarop allemaal labels dat dit niet meer geldig was, haal het dan weg.
  • We hadden de keus uit 3 broodjes, de foto van ons broodje hebben jullie waarschijnlijk al gezien.
  • Toen maar de ronde gedaan door de citadel, paar foto’s genomen en de fietsen opgehaald.
  • In de stad nog een biertje gedronken en op de fiets terug naar de camping.
  • Gelukkig was het wel een mooie fietstocht.

• 31-05-2022

• Bij de eigenaresse van de camping gevraagd of er misschien een kaartje met een fietstocht aanwezig was, die was er, een rondrit van 46 km.
  • Prachtige rit, was ook gezegd door de eigenaresse. Zij informeerde ons ook dat er in de dorpen weinig tot geen winkels en terrasjes waren en dat we proviand mee moesten nemen voor onderweg.
  • Bij het 2e dorp was een terrasje en daar hebben we gelijk koffie genomen met iets erbij.
  • De buren van de camping waren daar ook en we hebben gezellig met elkaar , gedronken. Het was heuvelachtig maar goed te doen.
  • Onderweg langs de weg, gegeten en retour naar de camping.
  • De bar was open en daar hebben we nog met een stel die ook op de camping stonden, een biertje gedronken.
  • Bij de camper een camping gezocht in de Vogezen. Gevonden en getracht een boeking te doen, niet gelukt, mijn email adres bleek geen goed email adres te zijn. Hoe is het dan mogelijk dat ik elke dag van die spam mail binnen krijg…………. Toen maar even gebeld, ook niet gelukt. We zien het wel morgen wanneer we daar aankomen.
  • Het was onze laatste dag op deze camping. Mooie camping, grote plaatsen en schoon sanitair.

• 01-06-2022

• Na het ontbijt alles weer in de camper gezet en op weg naar de Vogezen.
  • Het was een rit van 2,5 uur en het verkeer is hier niet erg druk, tot op heden eigenlijk helemaal geen druk verkeer gehad.
  • Bij de camping aangekomen was er plek genoeg en konden we zelf een plekje uitzoeken. Mooi plekje met de hele dag zon gekozen.
  • ’s Middags zijn we naar Gérardmer gefietst om nog wat boodschappen te doen. Trappen hoefden we bijna niet, weg liep af naar de stad. Ik had al pijn in de buik over de terugtocht.
  • Eerst bij de VVV gekeken of er fietskaarten waren, die hadden ze maar alleen tochten die ver van de camping begonnen met best steile hellingen, daar hadden we weinig aan.
  • De terugtocht naar boven, naar de camping, viel best mee, het was minder steil dan we verwacht hadden.
  • Op de camping nog lekker gegeten, klaargemaakt met de Cadac, goede aankoop.
  • De wifi is hier echt super slecht maar daar zijn we inmiddels aan gewend, gelukkig kunnen we gebruikmaken van 4 of 5G dit mbt de fietsroutes.

• 02-06-2022

• Wat slapen we toch heerlijk in deze camper, 2 x 1.80, ruim slapem en we maken er ook genoeg gebruik van. We gaan niet later naar bed dan thuis maar slapen wel uit tot een uur of 9.
  • Gisteren bij aankomst op de camping hebben we gelijk brood besteld voor vanochtend. Arnoud kwam terug met een soort van 2 bruine broden, we hadden er 1 besteld met 2 croissantjes.
  • De buurvrouw naast ons, vertelde gistereinn dat we de verkeerde plaatsnr van de camper hadden ingevuld en dat zij het gewijzigd had, wat dus ook verkeerd was.
  • We hebben 1 brood bijna opgegeten en de andere ligt nog in de camper, ben benieuwd of die morgen nog te eten is.
  • De planning was voor vandaag was een ritje naar St. Die. Volgens mij was dit best een leuke plaats om bezoeken.
  • Jammer dat google maps de fietsroute naar St. Die alleen maar over de hoofdwegen routes aangeeft en niet over kleine weggetjes. Arnoud aan de slag en het is gelukt om over kleine weggetjes naar St. Die te fietsen, heuvel op en heuvel af, meer af dan op. Dat ging nog wat worden voor de terugweg.
  • Halverwege kwamen we zowaar een restaurantje tegen waar we koffie konden drinken.
  • Daarna door naar St. Die. Dit is echt een plaats om over te slaan, werkelijk geen reuk of geur aan.
  • We wilden ergens gaan lunchen maar dit terras was al vol. Aan de overkant konden we een broodje kopen met een blikje sinaasappelsap en dit hebben we genuttigd langs de rivier.
  • Deze stad ziet er arm uit, ook de mensen. De meeste gebouwen zijn grauw en ook de huizen hebben hun beste tijd gehad, geen aanrader om naartoe te gaan.
  • We hebben nog even door de winkelstraat gelopen en dat was ook niet veel. Wat mij wel opviel was, dat de kledingwinkels wel heel dure kleding verkochten.
  • Na een sanitaire stop zijn we weer richting de camping gereden.
  • Arnoud had een leuke terugtocht ia google maps gevonden maar deze bleek opeens niet meer in zijn telefoon te staan. Ik ben maar even zoeken en vond een terugweg zonder drukke wegen. Bleek dat we een route voor mountainbikes waren opgegaan met alleen maar aarde met stenen en takken. Voordeel hiervan was wel dat mijn stappenteller op de telefoon, elke hobbel als stap heeft geteld -?.
  • We zijn wel hoog gekomen daardoor, vreselijke tocht, maar nu konden we ook hoog blijven om op de camping te komen.
  • Terug op de camping maar een wijntje genomen voor de verandering.

• Tot op heden hebben we prachtig weer gehad, veel zon en bewolking maar met een goede Toch hebben we besloten om morgen richting Maastricht te vertrekken. Het is nog geen 400 km en dat is prima te overzien.
  • Hebben een camping geboekt in St. Geertruid en wachten nu nog op de bevestiging.
  • Daar zou het droog blijven tot zondag en dat is prima. Zondag wilden we toch weer thuiskomen.
  • Nog even de cadac tevoorschijn gehaald en eten klaargemaakt. Ik hoorde de buurvrouw op de camping al zeggen: wat ruikt dat lekker en het was ook lekker.

• Arnoud is klaar met de afwas, staat nu koffie te maken en we gaan er weer een dolle avond van maken.

Barry

Jullie hebben het prima naar je zin lees ik wel. Leuk! En steeds heerlijk weer. Ook heel fijn ??☀️