elzas-en-meer.reismee.nl

Obernai - Eguisheim

• 22-05-20222

• Vanochtend bijtijds opgestaan en na het ontbijt de laatste spullen uit de koelkast gehaald en naar de koelkast in de camper verplaatst, die eigenlijk best wel ruim is. We waren even bang dat er niet genoeg wijn in zou passen. Het voordeel van een kleinere koelkast is, dat we deze nu niet vol kunnen proppen maar gedoseerd boodschappen moeten doen.

• Deze keer eens niet mijn hoofd gestoten tegen het fietsenrek, dat scheelde weer een half uur wachten tot de sterretjes weg waren -?
  • Om 9.30 uur reden we weg uit Hellevoetsluis , op naar de 1e camping. Onderweg kwam ik er al achter dat ik mijn e-reader vergeten was, lekker handig, geen boek bij me om te lezen.
  • We zijn via Maastricht en een stukje Duitsland, naar Luxemburg gereden.
  • De 1e camping was in Echternach, net over de grens bij Duitsland in Luxemburg.
  • Hier hebben we de tank gevuld. Scheelt een hoop, in NL kost de diesel rond de € 2,00 en in Luxemburg getankt voor € 1.70.
  • De camping ligt aan de rivier de Sûre. Mooie camping. De receptie was gesloten en we konden ons aanmelden bij de bistro. Het is een camping met allemaal terrassen en op het bovenste terras was de bistro. We hadden al een beetje gedacht om daar te gaan eten ’s avonds maar het bleek een frietkot te zijn waar je dingen zoals friet kon afhalen.
  • Er was plek genoeg op de camping en we konden kiezen. We besloten om dan ook maar hoog te gaan staan, op het bovenste terras, daar was het, het stilste.
  • Arnoud naar beneden gelopen en de camper gehaald. De terrassen waren een beetje scheef en de camper stond met 2 wielen op het hoogste punt van de blokken en nog niet helemaal horizontaal.
  • Voor 1 nachtje was dit niet erg, we gingen toch niet koken.
  • Na ons geïnstalleerd te hebben zijn we naar de stad gelopen, was maar 1 km. Naar benden ging goed, wel een beetje stijl maar te doen.
  • Een poosje in het stadje rondgewandeld en ergens buiten de drukte een restaurantje gevonden. Eerst maar even een drankje besteld, 2 x aperol. Toen de kaart bekeken en daar zagen we op dat de kaart een stuk minder was dan gehoopt. Bij alle gerechten werden frieten geserveerd en daar hadden we nu echt geen zin in. Aperol afgerekend € 16,== even slikken en weg.
  • De Italiaanse restaurant was al helemaal volgeboekt en toen maar ergens gaan zitten en eten besteld, was ook best lekker.
  • Terug naar de camping. Nu was het wel een hele klim naar boven. We hebben de heenweg maar niet genomen, die was wel erg stijl en zijn zigzaggend over de camping naar de camper gelopen.
  • Sanitair beetje verouderd maar wel schoon.
  • Prima geslapen ondanks dat de camper scheef stond.

• 23-05-2022

• Na het ontbijt hebben we alles weer op zijn plaats gezet en naar de volgende camping gereden. Bestemming voor de 2e camping: Obernai.
  • We wilden in eerste instantie direct doorrijden naar Colmar maar daar het vandaag zou gaan regenen hebben we besloten om eerst maar even naar obernai te rijden. Daar zou het rond 15.00 uur gaan regenen.
  • Onderweg nog ergens koffie gedronken met iets lekkers, was niet de bedoeling. Ook deze vakantie probeert Arnoud er 4 kg af te krijgen en ik niet aan te komen, gaat niet lukken.
  • In totaal maar 250 km rijden. Om 13.30 uur kwamen we aan op de camping. De receptie ging pas om 14.00 uur open en we hebben even rondgekeken op de camping. Kleine camping ongeveer 140 plekken.
  • We wilden graag 3 nachten blijven maar zagen al, voor we naar binnen gingen, dat de camping vol was vanaf 24-5-2022. Toch nog even gevraagd of we 3 nachten konden blijven maar dit ging niet.
  • Oh ja, toch wel alleen andere plek, één plek naast de plek waar we eerst konden gaan staan. Recht tegenover het sanitair gebouw, geweldig.
  • Camper neergezet, weer op de blokken maar nu staan we zo goed als mogelijk recht. Dat is wel makkelijk met koken en de afwatering van de gootsteen.
  • Fietsen eraf en naar het centrum van Obernai gereden. Het is niet zo’n grote plaats en heel veel éénrichtings straten. Op een terrasje iets gedronken, we moesten direct betalen en op zoek gegaan naar het VVV. Daar fietskaarten gekregen voor de omgeving.
  • Boven op de heuvel staat een kasteel en dat wilden we wel even gaan bekijken, is er niet van gekomen daar we de weg naar boven niet konden vinden.
  • Op maandag is het lastig om een restaurant te vinden dat open is en zijn we maar teruggegaan naar de camping en hebben daar gegeten na eerst nog wat wijn gekocht te hebben bij de Aucian.

• De voorspelling was, dat het rond 15.00 uur zou gaan regenen, we hebben geen druppel gehad
  • Ook op deze camping is het sanitair lichtelijk verouderd maar wel schoon, wordt 4 x per dag schoongemaakt. Douches geven veel water en het water is ook lekker warm.
  • Het is best fris ’s avonds hoewel het overdag een graad of 24 was. In de camper is het wel warm om te slapen maar met het dakraam open, goed te doen.
  • Afgelopen nacht hebben we wel regen gehad maar niet noemenswaardig.

• 24-05-2022

• Best wel een lekker geluid, het tikken van de regen op het dakraam. Toen we opstonden was het al droog en vandaag hebben we alleen de donkere wolken boven de heuvels zien hangen.
  • Het was een zonnige dag met wolken, prima fietsweer.
  • Op de routekaart welke we bij het VVV hadden gekregen stond een wijnroute. Deze loopt van Strassbourg tot aan Colmar en wij zitten een beetje in het midden ervan.
  • Prachtige fietsroute langs de wijngaarden maar helaas nergens een bordje tegengekomen met: degustation. Misschien wel beter, we waren op de fiets.

• Geluncht in Selestat, ook een oud stadje met veel terrasjes. Na de lunch weer op de fiets gestapt.
  • Arnoud wilde niet dezelfde weg terugrijden als de heenweg, kon ik ook niet, mijn accu was voor 50% leeg n dan zou ik de camping niet halen, Nee, we gingen langs de Ill rijden. Blijkt dus ook niet zo eenvoudig. Route 14 stond op de kaart, nergens een bordje gevonden met route 14. Uieindelijk maar gaan fietsen richting de Ill en dat was het. Geen leuke route en we reden steeds verder van de richting naar de camping af. Uiteindelijk maar met google maps de route uitgezet naar de camping.
  • Nu ben ik niet zo handig met google maps. Wanneer je de route erin hebt gezet moet je altijd nog uitvinden welke kant je op moet, dus even stukje rijden en dan komt het goed. We hadden nog een omweg daar de straat opgebroken was maar verder ging het goed. Tot we bij een dorp aanwamen en google maps liet zien dat e een stukje terug moesten een een landweg moesten nemen. Arnoud was het er niet mee eens en ging zelf met google maps aan de slag.
  • Later kwamen we op het zelfde stuk uit dat ik eerder had gezegd…………. Toch weer een paar km extra gereden op een langzaam leger wordende accu.
  • Arnoud rijdt harder dan ik en hij ging rechtdoor en ik ben ergens rechtsaf gegaan, dit was korter volgens google maps. Dwars door polder over tractor sporen ben ik uiteindelijk in een dorpje gekomen waar ik even aan iemand water heb gevraagd, was ook op. De ondersteuning van de fiets staat normaal altijd op 2 maar ik had al een klein vermoeden dat ik daarmee niet mee op de camping zou komen en heb de ondersteuning maar op 1 gezet, best wel hard trappen. Bij aankomst op de camping had ik nog 7% in de accu over, was net genoeg.
  • Arnoud was inmiddels ook op de camping aangekomen en wat is een biertje dan lekker.
  • Even lekker gaan douchen, hadden we dat ook alvast gehad.
  • De camping begint inmiddels vol te lopen, ik denk dat morgen de rest allemaal aankomt.

• Daar wij helemaal geen erg in de Hemelvaart hebben gehad, hebben we geen rekening gehouden met het feit dat campings deze dagen volgeboekt zijn. Vanavond even 2 campings aangeschreven om te vragen of er plek was voor 3 nachten. We willen graag dichtbij Colmar staan maar dat is lastig en ook niet gelukt. Vande andere camping, 12 km onder Colmar hebben we de bevestiging ontvangen. Het is een kleine boerencamping met 8 plaatsen, ben benieuwd. Maar dit is pas over 2 nachten.
  • Nu nog even proberen of ik de foto’s op de laptop krijg, wel zo leuk om jullie ook foto’s te laten zien van onze vakantie.

• 25-05-2022

• Vandaag een klein fietstochtje gemaakt naar Molsheim. Prachtig mooi weer, veel zon weinig wind.
  • Ergens in een dorpje koffie gedronken. De meeste dorpen hebben een ingangspoort en aan het eind een de weg een een uitgangspoort, ziet er best leuk uit wanneer je aankomt. Tussen deze poorten zijn de winkels en de terrasjes, wel allemaal langs de weg. De maximum snelheid is 30 km, best redelijk. Er zijn veel fietspaden of rijstroken voor fietsers maar soms zijn de rijstroken voor fietsers niet heel duidelijk aangegeven dan fiets je op de stoep voor fietsers en voetgangers en bij een kruising moet je van dit pas af om vervolgens na de kruising, weer de stoep op te gaan.

• In Molsheim hebben we lekker geluncht met een biertje, best dorstig fietstochtjes.
  • Op de terugweg naar de camping nog even een ijsje genomen.
  • Vanavond voor de 1e keer eten klaargemaakt bij de camper, We hadden zalm op de huid gebakken met spaetzle gekocht bij de Lidl. Wij vonden er niet veel smaak aanzitten maar de rest was wel lekker.

• 26-05-2022

• Afscheid genomen van Obernai en op naar de camping in Obermorschwihr. Ongeveer 50 km zuidelijker. Het bleek een boerderij in het dorp te zijn langs de hoofdweg.
  • We zijn het erf opgereden e uitgestapt. Een oudere dame (87 jaar) vroeg van boven uit het raam wat wij kwamen doen, in het frans. Ik zo als het ging beantwoordde dat we een plaats hadden geboekt en een bevestiging hadden ontvangen dat we welkom waren.
  • Bleek deze camping al een paar jaar gesloten te zijn. Zij maar doorvragen van wie we de bevestiging hadden ontvangen want dat kon niet. Ze ging inmiddels over op het duits en begon te vertellen dat ze 87n jaar was en haar man al 6 weken in coma lag, dat haar kinderen misschien geantwoord hadden maar dat kon ook niet. Enfin om een lang verhaal kort te maken, we hadden geen plek.

• Een eindje teruggereden, daar hadden we ook een camping gezien maar dit bleek geen camping te zijn alleen verhuurden ze er staan caravans. Opnieuw op zoek naar een camping, best lastig op Hemelvaartsdag.

• Uiteindelijk zijn we aangekomen bij camping Les trois chateaux. Deze bleek ook volledig volgeboekt. Ik vertelde de dame aan de balie dat we wel pech hadden dit ivm de boeking die we hadden.
  • Ze vertelde dat er in de gehele omgeving, geen plekje meer vrij was, misschien wanneer we 85 km verder zouden rijde maar ze gaf ons weinig kans.
  • Wij terug naar de camper en de kaarten eruit gehaald om te kijken waar we nu heen zouden rijden. We stonden nog te overleggen toen de dame van de balie naar ons toekwam en zei, dat er wel een plek was op de camping maar dan zonder stroom. Voor ons geen probleem daar we een zonnepaneel op het dak hebben. Pfffffff gelukkig een plek.
  • Eén klein probleempje, we kunnen de telefoons niet opladen en de tandenborstel ook niet.

• ’s Avonds zijn we in het dorp wezen eten, 3 gangenmenu en erg lekker. Allebei iets anders genomen dan konden we een beetje ruilen.
  • Overdag was het best bewolkt maar aan het eind van de middag klaarde het helemaal op. Daar er bijna geen verlichting op de camping is, kunnen we genieten van een prachtige sterrenhemel.
  • Bij de toiletten konden we de telefoons opladen, je moet er dan wel bij blijven maar dat is ook niet zo’n groot probleem.

• 27-05-2022

• Vanochtend kwam Arnoud erachter dan wanneer we de schakelaar van het zonnepaneel aanzetten, we genoeg stroom hebben om de telefoons en Ipad op te laden, probleem opgelost.
  • De accu’s van de fietsen kunnen we bij de receptie opladen.
  • De wifi op deze camping is uitermate slecht, we kunnen niet eens het adres van de camping ontvangen, het zij zo.

• Vandaag zijn we naar Colmar gefietst, is ongeveer 6 km, ritje van niks.
  • Colmar is een prachtige oude stad. We hebben de fietsen dichtbij het centrum gezet en ik he direct een foto genomen van de straat opdat we later weer de fietsen makkelijk konden terugvinden, altijd handig.
  • Het is wel heel druk met allemaal toeristen. Er zijn veel terrassen waar het ook druk is. Na de koffie zijn we aan de wandel gegaan. Er is veel te zien, prachtige vakwerkhuizen, waarvan veel in een niet zo goede staat zijn en ook veel die prachtig zijn gerestaureerd.
  • Er was zowaar een winkel waar spullen voor de treinbaan gekocht konden worden, dus ook gedaan.
  • Ik heb van Arnoud mooie oorbellen gekregen, lange hangers.
  • We vinden het prettiger om ‘s middags ergens te lunchen en s’avonds brood te eten en hebben dan ook bij een klein restaurantje lekker gegeten.
  • Om 18.00 uur was er een wijnproeverij op de camping, was best wel druk, zo’n 35 menesen kwamen proeven. Het hadden er ook niet meer moeten zijn want de glazen waren op. We hebben 6 verschillende wijnen geproefd en daarna konden we, wanneer je dat wilde, wijn kopen. En natuurlijk hebben we een paar flessen wijn gekocht. De man van de proeverij kwam ze later op de avond langs brengen. We hadden witte wijn besteld en 2 lessen rosé champagne. Bleek bij het nakijken dat hij gewone champagne bij zich had, die hij even is gaan omruilen.
  • We hopen dat de flessen nog niet leeg zijn wanneer we thuiskomen.

• Vandaag veel zon gehad en aan het eind van de middag kwamen de wolken, het is dan best wel fris om nog buiten te zitten na 20.00 uur.

• 28-05-2022

Douwe

Dat was een heel eind schrijven of was het opgespaard en werkte nu de Wifi pas ?

Coby

Never a dull moment met jullie. Fijn dat jullie het goed hebben en vooral droog. Eguisheim is heel leuk, wij hebben er in het grijze verleden gekampeerd. Veel plezier samen en veel lekkere wijnen.

Johan

Het is in tegenstelling tot vorige vakanties wel droog deze keer. Ben razend benieuwd wie jullie een bevestiging gezonden heeft dat er plek op de, reeds gesloten, camping was.

Barry

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Heel goed weer zo te horen. Ook fijn. Je kan op je tablet ook een ereader programma zetten. Dan kan ik je wel boeken mailen. Nog een fijne vakantie met veel zonnig fietsweer!

Marjanne Starrenburg

Hallo fijn dat er voor jullie deze dagen weinig verkeerd gegaan is. Ook weer eens iets anders. Nou geniet maar lekker.