elzas-en-meer.reismee.nl

Equisheim - Mulhouse - Cromary

• 28-05-2022

• Vandaag een kort fietstochtje gemaakt. Het was de aanrader van de wijnboer.
  • Begonnen in Equisheim en dit dorp even doorgereden, het is een prachtig oud dorp met veel vakwerkhuizen. Het is er ook heel druk met toeristen en dat al om 11 uur.
  • Dorp uitgereden en weer een stuk van de wijnroute gefietst.
  • Bij het eerst volgende dorp kwamen we een Auchan tegen, altijd handig. Hier hebben we perziken en aardbeien gekocht. Maar voordat je een prijs op je zakje hebt, ben je al een stief kwartiertje bezig.
  • Zoeken bij fruit, eenvoudig, dan de perziken zoeken, niet te vinden. Arnoud zegt er dient een code ingevuld te worden, stond niet vermeld in het vak van de perziken. Uiteindelijk maar aan een klant gevraagd of zij kon helpen.
  • Bij de kassa liep Arnoud alvast door, dat mag NIET. Eerst dien je de tassen te openen en dan wordt er gekeken of je niet iets extra’s heb meegenomen. Vriendelijke dame achter de kassa die nog vroeg waar wij vandaan kwamen en zei dat ik heel goed Frans spreek. De Duitsers daarentegen, geen woord frans, alleen Duits maar Nederlanders bijna altijd. Toch mooi een complimentje gekregen.

• Door naar het volgende dorp. Dit was wel heuvel op heuvel af, zelfs met onze fietsen was het zwaar trappen. Een paar dorpen verder hebben we een wijntje genomen, altijd lekker. De eigenaar van het etablissement had een aanrader voor ons, een witte wijn uit de streek, die hebben we dan ook genomen. Bleek een zoet wijntje te zijn. En vooraf had ik nog gezegd, in het frans, dat we een droog wijntje wilden. Toch maar opgedronken.
  • Volgens Arnoud was de bakker open om een croissantje te kopen, dit vond ik maar raar want op zondag zijn alle winkels dicht en de bakker alleen maar s morgens. Ik had het ook al raar gevonden dat de Auchan open was, op zondag zijn bijna geen winkels open op Frankrijk. Toen kwam ik erachter dat het pas zaterdag was. Wat drank allemaal niet met je doet -?.

• Door naar Kayserberg. Ook al een oud mooi dorpje vlakbij de uitlopers van de Vogezen. Ook hier was weer een massa mensen op de been. In dit dorp was de hoofdstraat afgesloten voor auto verkeer en dat is wel fijn. Een poosje hier rondgelopen en rondgekeken. Ze verkopen allemaal dezelfde rommel alleen bij de één is het duurder dn bij de ander. Bij de bakker een broodje gekocht en nog iets met jam erin, best lekker. En toen terug naar de camping.

• Ik wilde niet meer over de heuvels maar om de heuvels heen fietsen, leek mij een stuk prettiger. Toen we bijna bij ‘ons’ dorp waren, zag ik nog net een steile heuvel komen en ben ik gelijk op de trappers gaan staan om alvast vaart te maken. Gingen we helemaal niet naar boven maar linksaf de bocht om………..
  • Op de camping de spullen uit de fiets gehaald en toen bleken we opeens een soort van smurie daarin te hebben van aardbeien met perziken. Volgende keer maar op de terugweg fruit kopen.
  • Vandaag weer gekookt met de Cadac en wijntje erbij.

• ’s Avonds hebben we alvast een camping uitgezocht waar we morgen naartoe zouden kunnen gaan.
  • Om 22.00 uur lagen we al in bed, versleten van zo’n dag.

• 28-05-2022

• Was ik zomaar voor 8 uur wakker en vond het wel tijd om uit bed te gaan. Eerst even douchen en toen kon Arnoud in rij gaan staat in dorp bij de bakker.

• In Mulhouse is een treinenmuseum, de grootste van Europa: Cité du train. Deze gaat om 10 uur open. We reden even voor half tien van de camping af en waren even na 10 uur bij het museum. Plek genoeg om de camper te parkeren.
  • Ze hebben hier heel veel treinen staan die je allemaal van de buitenkant mag bekijken. Eén van de eerste treinen die ze hebben was van 1844, de oudste van Europa. Alles was prachtig opgeknapt. Arnoud vond het en erg leuk museum, ze hadden ook nog miniatuur banen en waren ook leuk om een paar ideetjes op te doen voor thuis.

• Hierna zijn we naar de camping gereden in Cromary, in de buurt van Besancon. Onderweg hebben we nog een paar regenbuitjes gehad, was de voorruit ook weer schoon.
  • We hadden op de weer app gezien dat het hier vanaf dinsdag flink zou gaan regenen en hadden dan ook het voornemen om hier maar 2 nachten te staan en dan door te trekken naar daar waar het droog zou zijn. De temperatuur blijft rond de 19 á 20 gr.C. hangen daar ligt het niet aan.

• De camping is vrij klein en wordt gerund door een Belgisch echtpaar. Ze hebben deze camping inmiddels 5 jaar. Kon ik helaas weer geen frans oefenen.
  • Eerst even iets gedronken op de camping en daarna aan mijn grootste hobby begonnen: wassen.
  • Er zit er nu nog 1 in de droger en de andere hangt buiten.

• Morgen gaat weer een fietsdag worden naar de citadel van Besancon, wordt weer een eind klimmen en natuurlijk boodschappen doen voor het eten en laten we vooral niet vergeten om wijn te halen.

Gelukkig hebben we hier een acceptabele wifi. Tot op heden was het overal super slecht.

Coby

Leuk om je verhaal te lezen Marjanne. Veel plezier??‍♀️

Marjanne Starrenburg

Leuke reis tot nu toe! Wat zou je moeten beginnen zonder wijn he!!. Lekker genieten.